Social media

Just nu befinner sig många av dina existerande och framtida kunder på social media tjänster som Facebook, Twitter och Pinterest. Det kan vara värt att se över din social media strategi, för att upptäcka om du kan göra affärer med nya potentiella kunder inom en snar framtid.

Det är mycket man kan göra via social media.

Man kan

  • Hitta nya kunder
  • Göra marknadsundersökningar
  • Skapa djupare kundrelationer
  • Hitta marknader för nya produkter
  • Nå nya samarbetspartners
  • Hitta nya marknadskanaler
  • Få feedback på produkter och tjänster
  • Få kunderna att rekommendera företagets produkter vidare
  • Skapa en community av lojala kunder
  • Visa upp kommande produkter
  • Använda social media kanalerna som en kundsupportkanal
  • och mycket mera

Men allt detta kräver tid och resurser. Det är inte alltid lätt att veta vad man ska göra – och det är där Masokos experter inom social media kommer till undsättning.

Vi kan lära er att

  • Välja de rätta social media kanal att arbeta med
  • Lära medarbetare att hantera dessa plattformar tekniskt
  • Komma med beprövade idéer för kampanjer
  • Lära er att kommunicera med kunderna på rätt sätt
  • Och massor av saker man absolut inte får göra inom social media

Här är ett axplock av de mest populära social media tjänsterna just nu.

Facebook

Facebook är tjänster nr 1 när det gäller privatpersoner. Miljoner svenskar använder facebook varje dag.

Som företag kan du

  • Skapa sidor för dig, ditt företag och produkter.
  • Annonsera baserat på visningar eller klick
  • Skapa grupper tex för kundsupport
  • Hjälpa fler kunder att ”checka in” på ditt företag

För dig som är mer avancerad kan man till och med programmera sina egna facebook-appar som kunderna kan använda.

Ett stort plus som Facebook har är att den integrerar väldigt bra i dina egna webbsidor och du kan få många kunder att direkt interagera med dig på din sajt med hjälp av facebooks tilläggs program.

Med dessa plug-ins kan man få folk att kommentera sidan, gilla, autentisera besökare och göra sidan personlig.

Och det bästa är att det mesta är helt gratis.

Twitter

Twitter är en mikroblogging plattform där man  kan direktkommunicera med sina kunder.

Man skulle kunna säga att twitter är som publika SMS som folk kan lyssna till. Man kan också skicka meddelande, tweets, direkt till användare som har valt att följa ditt twitterflöde.

Twitter är ett utmärkt verktyg för bland annat att få omedelbara nyheter, erbjuda kundsupport, följa medarbetare, hålla koll på ditt rykte och få hjälp med något om det strular.

Här hittar du en utmärkt artikel med 16 utmärkta anledningar till att finnas på twitter.

Twitter.com är i sig själva ett väldigt stelt verktyg som inte visar den fulla potentialen av att twittra. Istället finns det hundratalet olika verktyg och program som kopplar sig till Twitters API och hjälper användarna att kommunicera bättre.

Dessa tilläggsprogram gör att Twitter integrerar alldeles utmärkt på din webbsida, din facebook och andra social media profiler. Det gör att med en enda uppdatering, kanske via din telefon, så har du uppdaterat din webbsida, facebook och linkedin profil samtidigt. Detta är väldigt kraftfullt och tidseffektivt.

LinkedIn

LinkedIn är det perfekta verktyget för att hantera professionella kontakter och att hålla koll på dem. Om man säljer tjänster eller produkter riktade mot företagsmarknaden, så är LinkedIn ett självklart val. Man skapar sin professionella profil och skapar kontakter och bygger relationer med kunder och leverantörer. Masoko har stor erfarenhet av att göra affärer med linkedin.

På LinkedIn slipper man många fåniga tidsödande spelappar som man kan hitta på andra social media kanaler som Facebook. Det är professionellt uppförande som gäller, men samtidigt en ledig inställning till andra. Det är trots att social media.

Google+

Google+ är en värdig utmanare till facebook. På ytan kan de verka väldigt lika, men Google+ har ett helt annat sätt att gruppera vänner i cirklar.

Även på Google+ kan man skapa sidor och platser för företag. Användarna kan checka in och ‘plussa’ dina sidor.

Det som är ett hett samtalsämne med Google+ är vikten av en Google+ profil om man vill ha bra rankingar i sökmotorerna. Att det spelar roll är helt klart – men ingen vet i dagsläget hur mycket vikt Google lägger på social media när de rankar din sida. Deras mål är trots allt att visa den mest relevanta sökresultaten i den organiska delen av resultaten – och vilket bättre sätt finns det att mäta popularitet än genom att se hur många som gillar din Google+ sida.

Mycket är kostnadsfritt och det finns en hel del roliga funktioner som finns på Google+ som du inte hittar någon annanstans.

Pinterest

Pinterest är den snabbast växande social media plattformen just nu. Plattformen är en anslagstavla där du organiserar saker som du tycker om.

Man kan organisera vad som man än tycker om, och det som gör självaste verktyget populärt är att man kika in vad andra har gjort.

Några saker man kan organisera med Pinterest

  • Dekorera ditt hem
  • Samla dina recept
  • Planera ett bröllop
  • Montera en byggsats
  • Hitta en passande klädstil
  • Inspirera dig själv och andra
  • Planera dina drömresor

Om du är den första att ‘Pinna’ en bild, så finns du med som referens på bilden hela vägen.

Sammanfattning

Det finns otroligt mycket man kan göra med social media. Huvudpoängen är att diskutera med dina kunder och skapa relationer med dem.

Hör av dig till oss så kan vi gå igenom möjligheterna för dig och ditt företag att lyckas inom social media.